- Fitxa i mapes
- Recorregut
- Llocs d´interès
- Fotos
- Rutes guiades properes
- Establiments propers

Mitjana
Caminades de distància i desnivell moderats que no superen els 14 km de llargada ni els 600m de desnivell.
400m

10,9 km

3:30h

1.700m

Cap del port del Cantó

2.052m

Rubió
Interessant ruta circular a les Comes de Rubió al Pallars Sobirà. El recorregut, que comença al port del Cantó, ens endinsa a la vall de les Comes de Rubió fins arribar al seu refugi, situat enmig de meravellosos boscos de pi negre. La tornada es fa per la carena de la Serra Seca passant pel magnífic Pla Muntaner, des d'on es baixa per entre el bosc fins al port del Cantó.
La ruta ens permet descobrir una regió del Pirineu català molt poc coneguda. La zona de Comes de Rubió està situada al SE del massís de l'Orri, un massís singular i atractiu. Ben a prop, al vessant nord d'aquest massís, hi trobem les estacions d'esquí de Port-Ainé i Sant Joan de l'Erm. Aquesta zona ens ofereix diverses possibilitats d'excursió tenint sempre com a base el refugi de Comes de Rubió. L'itinerari que us proposem transcorre íntegrament per l'interior del Parc Natural de l'Alt Pirineu, parc que, amb una extensió de gairebé 70.000 ha, es converteix en el parc més gran de Catalunya.
Track de la ruta
En alguns casos RUTES PIRINEUS ha manipulat els tracks per corregir problemes en la recepció de la senyal GPS i la seva posterior gravació. En aquests casos alguns trams de la ruta del track són aproximats i han estat projectats sobre el mapa.
Més informació
: Tota la circular, 3:30h aproximadament: 1:30h fins al refugi de Comes de Rubió, 1:00h entre el refugi i el Pla Muntaner i 1:00h més per baixar fins al port del Cantó.
: Mitjana. Si la ruta es realitza a l'hivern i no hi ha traça i/o no us coneixeu la zona, haureu d'estar atents al Pla Muntaner per trobar el sender (fitat i marcat amb pintura groga) que baixa fins al port del Cantó.
: Tot l'any. Fer el recorregut a l'hivern amb raquetes permet gaudir dels boscos de pi i dels prats d'alta muntanya completament nevats. L'itinerari aquí descrit és una bona oportunitat per iniciar-se en l'ús de raquetes de neu. No trobarem neu des de finals de primavera fins a la tardor.
: Res en especial.
:
· Parc Natural de l'Alt Pirineu. 1:50.000. Editorial Alpina.
· Base topogràfica de Catalunya 1:25.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).
: La primera part de l'itinerari és evident i la pista forestal des del port del Cantó fins al refugi està en força bon estat. La tornada des del refugi de Comes de Rubió passant per la Serra Seca i el Pla Muntaner fins al port del Cantó està senyalitzada amb marques grogues i algunes fites. Si no es vol fer la volta circular tornant per la Serra Seca es pot tornar des del refugi al port del Cantó pel mateix camí de pujada. Si realitzeu la ruta a l'hivern i durant l'època en que l'estació d'esquí nòrdic de Sant Joan de l'Erm està oberta, en el tram de la ruta entre el coll de Rubió (punt de pas 5) i el Pla Muntaner (punt de pas 7) haureu de progressar respectant la traça que hi ha preparada per a la pràctica de l'esquí nòrdic.
Per arribar al cap del port del Cantó des del Pallars Sobirà, hem de prendre la carretera N-260 a Sort i pujar uns aproximadament 18 km que remunten tota la vall de Siarb. Deixem enrere els pobles de Vilamur i Rubió que es troben a peu de carretera. Si, en canvi, accedim al port del Cantó des de l'Alt Urgell, hem de pujar per la N-260 des d'Adrall passant per la Parròquia d'Hortó, Avellanet i Pallerols del Cantó. A dalt de tot del port, hi ha un aparcament on podem deixar el cotxe.
Les rutes poden variar molt en funció de l´època de l´any, de la neu i de les condicions meteorològiques. La senyalització (marques, panells, balises) que podem trobar al llarg de la ruta també pot variar amb el temps. RUTES PIRINEUS no es responsabilitza de qualsevol mal ús de les seves guies i recomana que cadascú sigui responsable i prudent a la muntanya. Així mateix, us convidem a documentar-vos amb llibres i guies especialitzades per complementar la informació aquí descrita. Tots els temps són efectius i prenen un caràcter orientatiu, no s´han tingut en compte les parades per petites que siguin. Per qualsevol suggeriment, RUTES PIRINEUS us convida a enviar un correu a info@rutespirineus.cat.
La nostra selecció d´establiments propers recomanats
-
Refugi Vall de Siarb, 25566 LlagunesEl refugi Vall de Siarb, situat a Llagunes i gestionat per la Laia i en Marc, és una base ideal per gaudir d'una de les zones més poc conegudes del Parc Natural de l'Alt Pirineu. Descobriu-lo!
-
Diputació, 3, 25560 SortL'Hotel Pessets, Restaurant&Spa, és l'hotel de tota la vida de Sort. Està situat al centre de la vila i ofereix una enorme quantitat de serveis i, per a nosaltres més important, un tracte absolutament professional però alhora proper i afable.
-
c/ Major, 1, 25587 València d´ÀneuLo Paller és un hotel de muntanya situat al poble de València d'Àneu. Lo Paller és sinònim de tracte familiar, calidesa i professionalitat enmig d'una de les valls més pintoresques del Pirineu. Un establiment 100% recomanable!
-
Carretera de Tavascan, Km 9.5, 25570 Ribera de CardósEl càmping La Borda del Pubill es troba al Pallars Sobirà. La Borda del Pubill compta amb unes instal·lacions excel·lents, punt de partida i retorn ideals mentre descobrim la preciosa i encara desconeguda i solitària vall de Cardós.
-
Avinguda Generalitat, 27, 25560 SortLes Brases de Sort és un hotel i restaurant situat al mateix poble de Sort, al cor del Pallars Sobirà, en un entorn privilegiat per a la pràctica del senderisme, l'alta muntanya o els esports d'aventura com el ràfting, el barranquisme o l'escalada. Tant l'hotel com el restaurant Les Brases ens ofereixen un tracte professional i càlid, i una excel·lent relació qualitat preu!
-
Carrer de Martí, 1, 25575 ÀreuAl nucli d'Àreu, al cor de la pintoresca i solitària vall Ferrera, hi trobem l'acollidor hotel Vallferrera. L'hotel es troba en un edifici de muntanya típic de l'arquitectura tradicional pallaresa i ens ofereix 17 habitacions molt agradables i amb tots els serveis. Al seu torn, al restaurant gaudim d'una cuina tradicional amb productes autòctons i de proximitat.
-
Hug Roger III, s/n, 25570 Ribera de CardósL'Hotel Cardós és un establiment familiar amb més de 80 anys d'història que es troba enmig de la Vall de Cardós, un dels paratges naturals més idíl·lics de l'Alt Pirineu. També disposa d'un restaurant de cuina tradicional amb excel·lents productes de proximitat. L'hotel és el destí ideal per gaudir de la natura, fer llargues passejades, abordar grans excursions o gaudir dels esports d'aventura.
-
Carrer de Peguera, 3, 25597 EspotL'Hostal Casa Palmira va ser un dels primers allotjaments que van obrir les seves portes a Espot. Casa Palmira és un establiment familiar, agradable i senzill que disposa de 7 habitacions amb bany privat completament reformades.
-
Plaça Sant Martí, 2, 25597 EspotL'Hotel Saurat d'Espot és un establiment familiar que està situat just al centre d'aquest bonic poblet d'alta muntanya, a les portes del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. L'hotel disposa de 39 habitacions, totes exteriors, completament equipades i amb totes les comoditats.
-
C. Major, 54, 25580 Esterri d´ÀneuUn complex turístic d'ambient familiar que ens ofereix hostal, apartaments i apart-hotel a Esterri d'Àneu al cor de les Valls d'Àneu i entre el Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici i el Parc Natural de l'Alt Pirineu.
Què més podem visitar?
-
Nucli de Malmercat
Molt a prop de Tornafort hi trobem el nucli de Malmercat, on hi destaquen les runes del seu antic castell i l'església parroquial de Sant Andreu, d'estil romànic. D'aquest bonic temple podem destacar el seu campanar doble i les vistes que tenim des de l'indret panoràmic on va ser construïda. Hi ha una llegenda que ens parla d'un cavaller de Malmercat que va aconseguir matar un drac que atemoria tota la comarca.
Coordenades GPS: 42.3699210º 1.1221290º
-
Despoblat de Santa Creu de Llagunes
Al capdamunt d'un turó elevat que domina tota la vall de Siarb es troben les restes d'un recinte medieval fortificat, bastit al damunt d'un primer assentament humà datat al voltant de l'any 1500 aC. Després de diverses excavacions i d'una curosa restauració, avui s'hi poden observar els murs dels diversos habitatges, el que queda de la muralla d'un metre d'amplada, la base d'una torre circular i una petita església d'absis semicircular. El despoblat es troba al costat de la carretera N-260, entre els pobles de Llagunes i Rubió, concretament entre el km 263 i 264.
Coordenades GPS: 42.3741366º 1.2035128º
-
L'Argenteria
L'Argenteria és un dels punts més atractius del Congost de Collegats. Es tracta d'una zona rocosa que presenta unes formes espectaculars, sobretot en hiverns molt freds quan l'aigua que flueix per la roca es converteix en gel. Per anar a l'Argenteria haurem de seguir la N-260 i, abans del túnel de l'Argenteria, prendre la carretera antiga (tancada al trànsit), i després de caminar uns centenars de metres la reconeixerem a l'altre banda a sobre la Noguera Pallaresa.
Coordenades GPS: 42.2923642º 1.0351823º
-
Castell de Sort
El castell dels Comtes de Pallars, o Castell de Sort, està situat entre el nucli antic de Sort i l'àrea on ara hi ha l'escola i l'institut. El castell data dels segle XIII, encara que, posteriorment, a finals del segle XV, fou reconvertit en palau. Actualment se'n conserven la torre de l'homenatge -una gran torre de planta circular-, diversos murs, una porta dovellada i dos finestrals gòtics.
Coordenades GPS: 42.412301º 1.129917º
Recorregut



Comencem la ruta al Port del Cantó a 1.720m d'altitud.

Prenem la pista amb una lleugera pujada inicial.
Pocs metres després d'haver iniciat la marxa, trobem un pal indicador. A la nostra dreta, podem intuir el camí pel que tornarem al baixar i que va des del refugi de Comes de Rubió passant per la Serra Seca i el Pla Muntaner i que arriba fins al punt on ens trobem. Nosaltres seguim recte per la pista.
Pal indicador que senyalitza el camí que passa per la Serra Seca i el Pla Muntaner. Al mateix pal podem veure les marques grogues que trobarem al llarg del camí de baixada.

El primer tram de l'excursió es fa còmodament.

Progressant per la pista.
La pista avança còmodament entre un bosc dens de pins. Aprofitem una esclarissada que fa el bosc, per observar a la nostra esquerra (al SO) el poble de Rubió. Es tracta del nucli habitat més alt de Catalunya, a gairebé 1.700m d'altura. En aquest poble, neix un itinerari marcat que també puja per una pista fins al refugi de Comes de Rubió. Amb aquesta pista enllaçarem més tard després d'haver caminat una bona estona des del cap del port del Cantó. Nosaltres hem escollit el port del Cantó com a punt d'inici de la ruta perquè precisament la tornada des del refugi per la Serra Seca acaba al port del Cantó i així ens evitem fer un tram de recorregut per carretera al final de l'excursió.
Vistes del poble de Rubió mirant al SO.

Passem pel vessant obac de la muntanya; per això en aquesta pista sempre hi ha més neu que a la pista de Rubió.


Travessem un petit pont i enllacem amb la pista que ve del poble de Rubió.
Al cap de pocs minuts deixem enrere a la nostra esquerra una construcció (1.780m) que ens podria servir d'aixopluc en cas de mal temps.
Construcció.
La pujada és continua però el desnivell es va guanyant progressivament, cosa que ens permet anar gaudint de l'entorn. Passem per una zona per on el bosc s'obre una mica.
Passem per una zona on el bosc no és tan dens.
Seguim pujant i el camí passa a l'altra banda del riu.
Pujant cap a Comes de Rubió.

Pujant.
Arribem a una gran planícia que precedeix el refugi. Aquesta és una zona molt bonica i acollidora, una plana rodejada de prats alpins i d'un bosc excepcional on predomina el pi negre. Aquesta espècie d'arbre s'adapta bé a les condicions d'alta muntanya: suporta bé les baixes temperatures i els llargs períodes de nevades. A les Comes de Rubió hi ha una zona de repoblació forestal de pi negre. La uniformitat de la grandària de l'àrea repoblada, la densitat i l'edat de l'arbrat fan que no sigui un espai prou òptim per acollir espècies úniques d'aquest entorn com el gall fer, el mussol pirinenc o els ratpenats forestals. És per això que podem observar alguns arbres tallats a efectes de naturalitzar la zona, i convertir-la així en un entorn més heterogeni i propici per aquest tipus de fauna.
Ben a prop del refugi de Comes de Rubió.
Aviat, podem veure el refugi al fons. Aquest refugi destaca per presentar un cert aire basc amb la seva façana característica blanca i vermella.
Ja veiem el refugi a davant nostre.


Arribant al refugi de Comes de Rubió.
A davant del refugi, un panell informatiu ens dóna informació de la zona on ens trobem i de possibles itineraris marcats que es poden fer pels seus voltants. La ruta per excel·lència d'aquesta zona és la que corona el cim del pic de l'Orri o Torreta de l'Orri, el punt culminant d'aquest massís, a 2.439m. Aquest cim es troba completament aïllat de la resta de grans muntanyes del Pallars Sobirà i, per això, ofereix unes magnífiques vistes dels grans massissos del Pirineu. Es tracta d'un cim fàcil de reconèixer des de lluny, perquè a la seva cota més alta hi té dues grans antenes instal·lades. Des del refugi, per això, no es pot veure.
Panell informatiu.

Façana característica del refugi.

Deixem el refugi enrere.
Aviat arribem a una

Arribem a un creuament.
Ens endinsem altre cop al bosc. El camí ara fa una lleugera pujada i pren una clara direcció SE.
Avançant pel bosc.
Pel camí anem trobant marques grogues de pintura als arbres. Durant tot el que queda d'excursió, cal anar seguint aquestes marques.
El camí va pujant.


Creuament de pistes al coll de Rubió.
Deixem enrere l'itinerari marcat que va cap a la Roca Senyada i l'Estany de Davall, i prenem, en direcció S, l'ampla pista de terra que ens porta al Pla Muntaner travessant tota la carena de la Serra Seca.
Caminant per la Serra Seca.

Aquest tram del recorregut es fa còmodament.


Deixem una pista enrere a l'esquerra i continuem en direcció al Pla Muntaner.
Després de fer alguna petita pujada i alguna baixada, la pista gira lleugerament a la dreta, en direcció SO. Deixem enrere a la nostra esquerra el Tossal de l'Àliga, un modest cim de 2.157m totalment cobert de bosc. Pugem uns quants metres i arribem al bucòlic

Avançant pel vessant O del Tossal de l'Àliga (2.157m).

Pugem una mica de desnivell.
Hem de creuar tot el pla en direcció SO i baixar pel sender (marques grogues i fites) que va a buscar el bosc entre els cims del Tossal (2.119m) i los Collets (2.064m).
Pla Muntaner.

Voregem el tímid cim de los Collets (2.064m) per la seva dreta.
A partir d'aquest punt, ja sempre pel bosc, es van perdent els 330m de desnivell que separen el Pla Muntaner del cap del Port del Cantó.
Ens endinsem al bosc.

Durant la baixada anem trobant algunes marques grogues i fites.

El camí és senzill.
Durant la baixada, quan el bosc s'esclarissa una mica, podem observar el cap port del Cantó al fons al SO.
Entre el bosc podem veure els nostres cotxes al fons.

Els senyals grocs ens acompanyen durant tota la baixada.
Finalment, arribem altre cop al

Altre cop al cap del port del Cantó.

Si has realitzat aquesta ruta, dóna´ns la teva opinió!! Si tens dubtes de la ruta, escriu-nos un comentari!
Coneixes alternatives per aquest itinerari? Has fet aquesta ruta d´alguna altra manera? Opina!
Hi hem anat a l'agost i hem pujat amb cotxe, un turisme, fins al refugi. Bonica zona. Hi ha moltes rutes per fer a la zona.
(Comentari introduït originàriament en castellà)
Hi hem anat el 4/01/2022. Malgrat ser una època amb poca neu al Pirineu, en aquesta ruta hem gaudit de neu des del km. 1,5 fins al km8 aprox. És una ruta circular magnífica! Hem preferit iniciar-la fent el km vertical de pujada pel mig del bosc, És un treking exigent. Si es prefereix, es pot fer al revés pujant per la pista. El Pla de Muntaner és preciós i quan trobes la pista que et condueix fins a les pistes d'esquí, ja no té pèrdua. Genial!
Magnífica ruta proposada amb grans vistes i molta tranquil.litat, fins al refugi no hi havia neu, desprès anant cap al Coll de Rubió estava nevat pero no feia falta cap tipus de material, només vigilar amb el gel amb alguns trams. Es veia perfectament els cims nevats com el Pic de l'Orri. Molt recomanable i si està nevat, cal fixar-se al Pla de Muntaner per fer-la circular la ruta, tot i que es pot allagar amb aquest punt baixant pel camí de la font del Pla de Muntaner amb terrenys boscosos i unes dos hores més de trajecte.
Paisatge molt bonic, sobretot les vistes des del Pla Muntaner. Molt adequat per iniciar-se amb raquetes de neu. Ho recomanem a tothom!!
Perfecte per fer amb raquetes, per disfrutar com un nen i gaudir dels paisatges enfarinats.
A l'hivern és molt xula aquesta ruta! Molta neu, deu ser una mica pesat si vas sense raquetes perquè hi havia bastant gruix de neu tova, però els paisatges són magnífics!
Nosaltres vam fer raquetes per primera vegada seguint aquest itinerari. Paisatge d'hivern espectacular, no hi vam trobar ningú! La ruta molt senzilla i fàcil de seguir. Molt recomanable!
Itinerari genial per iniciar-se a les raquetes. L'ascens és molt suau i còmode, i un cop has arribat al refugi s'amplien les possibilitats de fer excursions. Nosaltres vam decidir fer una circular i visitar el magnífic Pla Muntaner. No us ho podeu perdre! no sé com serà a l'estiu, però a l'hivern és preciós i un té un cert aire desolador, ampli i salvatge... Val la pena estar-se una estoneta descansant.
A aquest Pla també s'hi arriba des de les pistes d'esquí de fons de Sant Joan de l'Erm.
Volem que la web de RUTES PIRINEUS sigui una web participativa, per això t´animem a que deixis els teus comentaris sobre les nostres rutes. No es toleraran insults, llenguatge abusiu, faltes de respecte, ni comentaris ofensius en contra de les més elementals normes d´educació. Tampoc s´acceptaran missatges comercials, o que incloguin números de telèfon o adreces personals i també s´eliminaran els missatges que anunciïn algun producte.
Tots els comentaris són revisats per garantir que compleixin les normes anteriors. RUTES PIRINEUS, en cap cas, es farà responsable del contingut de les opinions publicades pels internautes a la nostra web.